ÇORLU TİCARET VE SANAYİ ODASI

EN DE

2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı Tanıtım Toplantısı Gerçekleşti

25 Mayıs 2011
2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı Tanıtım Toplantısı Gerçekleşti
Küçük işletme ihtiyaçlarına duyarlı iş ortamında, erişilebilirliği ve niteliği yüksek hizmet ve desteklerle KOBİ’lerin üretim, yatırım miktarı ile katma değerini arttırmak ve büyümelerini sağlamak amacıyla hazırlanan  2011 - 2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı, Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün’ün yanı sıra TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, TESK Başkanı Bendevi Palandöken, TUSKON Başkanı Rızanur Meral, TÜRKONFED Başkanı Erdem Çenesiz, MÜSİAD Başkanı Ömer Cihad Vardan, TÜMSİAD Başkanı Dr. Hasan Sert, ASKON Başkanı Mustafa Koca, KOSGEB Başkanı Mustafa Kaplan, Çoru Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet AĞU ve çok sayıda davetlinin katılımı ile, 24 Mayıs 2011 Salı günü İstanbul Dolmabahçe Sarayı Başbakanlık Çalışma Ofisinde açıklandı.
       Açılışta konuşan KOSGEB Başkanı Mustafa Kaplan, KOBİ’lerin geliştirilmesine ilişkin ulusal politikaların ve araçlarının etkin bir şekilde çalıştırılmasının önemine değinerek, rekabet gücünü etkileyen makro ortamların KOBİ’lerin ihtiyaçlarına duyarlı bir hale getirilmesinin son derece önemli olduğunu söyledi.
       KOBİ’lerle ilgili politikaların uygulanmasında ulusal düzeyde eşgüdümün sağlanması amacını güden KOBİ Stratejisi ve Eylem Planın başarılı olması, ilgili taraflarca benimsenmesi ve sahiplenilmesine bağlı olacağını belirten KOSGEB Başkanı Mustafa Kaplan: “Bu itibarla, bugün gerçekleştireceğimiz toplantıyı sadece bir lansman faaliyeti olarak değil, planın üç yıllık uygulama döneminin önemli bir adımı olarak değerlendirmenizi rica ediyorum.” dedi
      KOSGEB Başkanı Mustafa Kaplan konuşmasını şöyle sürdürdü: “Ekonomik ve sosyal kalkınmanın en önemli unsuru konumunda bulunan KOBİ’lere yönelik nitelikli destek ve hizmetler sağlamak için gayret sarf ediyoruz. 3 Milyonu aşan sayıları, katma değer, istihdam ve ihracattaki payları, üretime ve sosyal hayata katkıları ile KOBİ’ler ülkemiz için büyük önem arz ediyor. Bizler KOSGEB olarak KOBİ’lerin sorunlarına duyarlı ve proaktif destek ve hizmetler sağlayabilmek için ulusal ve uluslararası araştırmaları yakından izliyor, ulusal KOBİ araştırmalarını destekliyoruz.
      KOBİ’ler ve ilgili Sivil Toplum Kuruluşları ile yakın temasımız sayesinde sorun ve ihtiyaçlara duyarlı hizmetler üretebiliyor, KOBİ’lerin sorunları ile hem hal olabiliyoruz.Amacımız KOBİ’lerimizin her alanda rekabet güçlerini artırmak, kurumsal ve stratejik yönetim anlayışıyla yönetilmelerini sağlamaktır.
      Diğer taraftan KOBİ’lerimizin temel stratejik sorun alanlarını ve ihtiyaçlarını da biliyoruz. Bu manada KOBİ’lerimizin; kurumsal yönetim, Ar-Ge ve inovasyon, pazarlama ve tanıtım, kalite, verimlilik ve işbirliği anlayışı ile ölçek ekonomilerinden faydalanmaları gibi konularda geliştirilmeleri ve desteklenmeleri gerektiğini düşünüyoruz.
      Bu amaçla 2010 yılı ortalarında 6 adet destek programı hazırladık ve uygulamaya başladık. Yeni destek sistemimizde desteklerin erişilebilir, anlaşılabilir, nitelikli ve proje esaslı olmasını ayrıca KOBİ’lerimizin temel sorun alanları ile örtüşüyor olmasını sağladığımızı düşünüyoruz. 
     Buna rağmen KOBİ’ler, küçük ölçekli olmaktan kaynaklanan bazı sorunlarla karşılaşabilmektedir. İş ve yatırım ortamını henüz tam olarak KOBİ ihtiyaçlarına duyarlı hale getirmiş sayılmayız. KOBİ’lerimizin önünü açan politikaların geliştirilmesi için daha fazla gayret göstermek zorundayız.
     2009 yılında KOSGEB Kuruluş Kanununda yapılan değişiklikle hizmet ve ticaret sektörlerinin de KOSGEB hedef kitlesine dahil edilmesi KOSGEB’in KOBİ stratejilerinin koordinasyonu konusunda üstlendiği görevin anlamını pekiştirmiştir. KOSGEB’in 20. Kuruluş yılı olan 2010 yılı içinde bu görevi yerine getirmiş olmak bizler için ayrı bir mutluluk kaynağı olmuştur. 
     2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı, katılımcılığı ön planda tutan bir süreçle, KOBİ’lerle ilgili tüm tarafların katkıları ile hazırlanmıştır. Sürecin genel koordinasyonu KOSGEB tarafından sağlanmış olmakla birlikte, temel çalışmaları gerçekleştiren teknik ekipte ilgili diğer kamu kurumların uzmanları da görev almıştır.
     Teknik ekibin belirlediği temel kurgu Sayın Bakanımızın liderliğinde, 24 Eylül 2010 tarihinde İstanbul’da düzenlenen Ortak Akıl Çalıştayı’nda yeniden değerlendirilmiş ve kamu dışındaki kesimlerin de görüşleri alınmıştır.
     Çalıştaya, KOBİ’lerle ilgili faaliyet gösteren meslek kuruluşları, OSB’ler, üniversiteler, kalkınma ajansları, işadamı dernekleri, KOBİ’lere yönelik kredi uygulamaları bulunan bankalar, ekonomi gazetecileri, kredi garanti ve girişim sermayesi hizmeti veren kuruluşlar ve KOBİ temsilcilerinden oluşan 300’den fazla kişi katılmış ve son derece önemli katkılar alınmıştır.
    Bu noktada Sayın Bakanımız Nihat ERGÜN’e bu süreçteki değerli katkıları ve yönlendirmelerinden ötürü huzurlarınızda teşekkür etmek istiyorum. Planın içeriği açılış bölümünden sonra Sayın Bakanımız tarafından açıklanacaktır. Ben, planın içeriğine girmeden, önemli gördüğümüz bazı noktalarını kısaca aktarmak istiyorum.
     Ağırlıklı olarak sanayi sektörü KOBİ’lerine yönelik faaliyetleri içeren KOBİ stratejileri yerine, 2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planında son dönemde hizmet ve ticaret sektörlerinin ekonomideki payının artmasına paralel olarak, bu kesimin ihtiyaç ve beklentilerini karşılayacak eylem ve projeler de yer almıştır.
     Plan, bu özelliğinden dolayı daha geniş bir kesimi ilgilendirmektedir. Planının uygulama döneminde, sanayinin geliştirilmesi açısından önem arz eden hizmet sektörlerindeki KOBİ’lerin ihtiyaçları belirlenerek bu sektörlere yönelik desteklerin geliştirilmesi ve uygulanması hedeflenmektedir.
      Bu konularda KOSGEB’in aktif rol alacağı düşüncesi ile, KOSGEB Stratejik Planında da revizyon yaparak KOSGEB’de program ve proje esaslı destek mekanizmasını kuran yol haritasını belirledik. Böylelikle KOSGEB, bölge ve sektör özelinde spesifik müdahalelerde bulunabilme mekanizmasına sahip olacak ve KOBİ Stratejisi ve Eylem Planının kurumsal bazda en önemli uygulayıcısı olacaktır.
      Plan, KOBİ’lerin “küçük ölçekli” olmak dolayısıyla rekabet dezavantajı yaşadıkları alanların iyileştirilmesine ve iş ortamının KOBİ ihtiyaçlarına duyarlı hale getirilmesine odaklanmıştır. Planın genel yönlendirmesi, kamu özel sektör kuruluşlarının katılımı ile oluşturulan KSEP Yönlendirme Komitesi tarafından gerçekleştirilecektir.
      KSEP Yönlendirme Komitesi, planda yer alan stratejik alanlar ve hedefler kapsamında yürütülecek eylem ve projelerde süreç içinde gerekli olan değişiklikleri yapma konusunda yetkilidir. Komite, bu yetkisinden dolayı ülkemizdeki KOBİ politikalarına yön verebilecek önemli bir teknik platform konumunda olacaktır.
      Açılış bölümü için ayırdığımız süre sınırlı, bu nedenle diğer konuşmacıların sürelerini almamak amacıyla konuşmamı kısa tutacağım. Planın hazırlanmasında emeği geçen ve katkıları olan herkese teşekkür ediyor, 2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı’ın hayırlı olmasını diliyorum.”
     ASKON Başkanı Mustafa Koca: “Büyükler yanında KOBİ'lerin de aynı süreci yaşaması gerekiyor. Büyük sermayeler küçük sermayeleri yutmasın. Hiçbir zaman unutulmamalıdır ki KOBİ'yi ayakta tutmak minimum beş kişiyi istihdam sağlamak demektir. Maliyeti ise 50 bin dolardır. Beş kişiye istihdam oluşturmak ise 500 bin dolardır. Sosyal maliyetleri ise hesaba katmıyorum. Bu eylem planının hepimize hayırlı olmasını temenni ediyorum.” dedi.
     Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Genel Başkanı Ömer Cihad Vardan da belgede bahsedilen beş stratejik alan ve bunlara ilişkin belirlenen 16 hedefin ihtiyaca yönelik doğru tespitler olduğunu, yapılacakların 83 adet eylem planıyla beraber somut bir takvime bağlanmış olmasını da yerinde bulduklarını dile getirdi.
    Girişimcilik konusunun, kendilerine göre de iş yapabilirliğin ilk adımı ve KOBİ'lerin oluşması ile gelişmesi için bir temel olduğunu belirten MÜSİAD Başkanı Ömer Cihad Vardan, KOBİ dinamizmini yaygınlaştırmak için öncelikle Türkiye'de zaten kökleri mevcut bulunan girişimcilik kültürünü güçlendirmek gerektiğine işaret etti.
     MÜSİAD Başkanı Ömer Cihad Vardan, belgede, KOBİ'lerin yetkinliklerinin ve becerilerinin geliştirilmesi konusunun stratejilerde ikinci sırada yer almasının oldukça önemli olduğunu söyleyerek, şunları kaydetti: 'Bu kapsamda özellikle, 2023 hedeflerimize ulaşmak açısından çok önemli bir husus olarak gördüğümüz uluslararası pazarlara açılma konusunda daha aktif stratejiler uygulamak gerekmektedir. Sürekli değişen ve gittikçe ağırlaşan küresel rekabet koşulları altında, Turquality gibi, şirket birleşmeleri gibi, şirketlerin verimliliklerini, rekabet gücü ile pazar paylarını artırmalarını ve güçlü markalar oluşturmalarını hedefleyen destek programları oldukça önemlidir.
Gerek ulusal, gerekse uluslararası kuruluşların verdikleri destekleri artırmaları için standart uygulamalar haricinde stratejiler geliştirmek zaruridir. Her ne kadar eylem planında detaylı bir şekilde yer verilmiş olsa da, uygulamada bugüne kadar hep sorun teşkil etmiş olan, ülkemizdeki kredi mantalitesinin topyekûn değişmesine ihtiyaç olduğunu düşünüyoruz.''

      TUSKON Başkanı Rızanur Meral: “KOBİ'ler oluşturdukları istihdam ile krizlerin olumsuz etkilerinin aşılmasında en önemli aktörler konumundalar. Dünyada yaşanan ekonomik sıkıntılara rağmen; Türkiye'nin gıpta edilecek bir konumda olduğunu hep beraber gördük. Bu da KOBİ'lere yapılan desteğin ne kadar önemli olduğunu gösterdi. Hazırlanan strateji belgeleri KOBİ'lerin kolay ulaşması gereken şekilde planlanmalı ve dünyaya entegre olması için teşvikler yapılmalı” dedi.
       Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken ise KOBİ deyince akla ilk esnaf ve zanaatkarın geldiğini, daha önce KOSGEB'in sadece imalatçı sektörüne kredi vermek suretiyle işlevini yerine getirdiğini, ancak iki yıl önce hizmet sektörünü de içine aldığını belirtti.
      KSEP'in esnaf ve zanaatkarlar için çok önemli olduğuna işaret eden TESK Başkanı Bendevi Palandöken: ''Biz sabırsızlıkla bunu bekliyorduk, bunun gerçekleşmesiyle birlikte Türkiye'deki istikrar unsurunun devamıyla, yeni girişimcilerin bu sektöre girmesiyle büyük ölçüde işsizliğin giderileceği ve sermaye birikimlerinin ekonomiye direkt akabileceği bir sistemin gerçekleşebileceğinin planı bu...'' dedi. 
     TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Murat Yalçıntaş, ''Eğer biz Türkiye olarak gelişmiş ülkelerle rekabet edeceksek, koyduğumuz hedeflerle onları geçeceksek, bizim de kendi KOBİ'lerimize sahip çıkmamız, küçük işletmelerimizin arkasında durmamız lazım'' dedi.
     ''2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı'nın (KSEP)'' basın toplantısında İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, KSEP'in Türk özel sektörü açısından son derece önemli bir belge olduğunu kaydetti.
      İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, bu belge ile KOBİ'lerin temel stratejilerinin belirlendiğini, öncelikli faaliyetlerin sıralandığını dile getirerek, KOSGEB'in bu eylem planını bütün paydaşlarıyla birlikte hazırladığını söyledi.
      Dünyanın her tarafında olduğu gibi Türkiye'de de kalkınmanın ve ekonominin temelinde KOBİ'lerin olduğunu ifade eden İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, KOBİ'lerin Türkiye açısından en dikkat çekici noktasının KOBİ'lerin sadece ekonomik kalkınmayı sağlamadığını, bunun yanında da son derece önemli sosyal görevler yerine getirdiklerini belirtti.
    İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, sermayenin tabana yayılmasında, işletmelerin rekabetçi olmasında, yeniliklere hızlı ayak uydurabilmesinde ve rekabetçiliğin oluşturulmasında KOBİ'lerin etkisinin çok büyük olduğunu ifade etti.
    Bugünün büyük şirketlerinin dün KOBİ olduğuna işaret eden İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, şunları söyledi: ''Bugün övündüğümüz bir çok marka dün ufak birer KOBİ'ydi. Dünyadaki bütün ekonomiler özellikle gelişmiş ekonomiler, kendi KOBİ'lerine önem veriyorlar. Kendi küçük şirketlerinin yaşaması onların gelişmesi, büyük şirketlerle büyük markalar haline dönüşmesi için ellerinden gelen tüm destekleri sağlıyorlar. Eğer biz Türkiye olarak gelişmiş ülkelerle rekabet edeceksek aynı ligde mücadele edeceksek, koyduğumuz hedeflerle onları geçeceksek, bizim de kendi KOBİ'lerimize sahip çıkmamız lazım, küçük işletmelerimizin arkasında durmamız lazım. Bu küçük işletmeleri büyütecek, onları yarının dev markaları haline getirecek planları oluşturmamız ve de hayata geçirmemiz lazım.''
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün ise konuşmasında, bu yılın ikinci yarısında 100 bin işletmelik yeni bir kredi paketi daha açacaklarını belirterek, ''Bunda da 50 bin liralık kredi üst limiti olacak ve geçen seferki desteklerden yararlanmayan işletmeler bu destekten yararlanacaklar'' dedi.
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Dolmabahçe Başbakanlık Çalışma Ofisi'nde düzenlenen ''2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı'nın (KSEP)'' basın toplantısında yaptığı konuşmada, bazı basın yayın organlarında bugün yeni bir kredi paketinin açıklanacağı şeklinde haberler olduğunu anımsattı.
     ''Evet yeni bir kredi paketi açıklanacak ama orada yazan günde ve tarihte değil'' diyen Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, şu anda KOSGEB aracılığıyla 50 bin işletmeye vermeyi hedefledikleri bir kredi paketinin kredilendirmesinin devam ettiğini kaydetti.
      Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, şunları kaydetti: ''Bunun asil olanları bitti. Fakat çok sayıda yedek başvuru olmuştu, 20 binden fazla da yedek başvuru oldu. Bulduğumuz bir ek finansmanla bu yedeklerin de krediden yararlanmasını temin etmek istedik. Şu anda yedeklerin kredilendirmesi devam ediyor.
     Şu ana kadar kredi kullanan, son açtığımız pakette işletme sayısı 56 bin 250'ye ulaştı. Bu işletmeler muhtemelen yedekler de bittiğinde 68 bin 500 işletmeye ulaşmış olacak. Bugün itibariyle 2 milyar 195 milyon liralık bir kredi hacmi oluşmuş oldu. 56 bin 250 işletme için bu rakam 2 milyar 800 milyona kadar çıkacak. Ama bunun bitirilmesinden sonra biz 100 bin işletmelik ikinci bir paket daha açacağız. O tabii yılın ikinci yarısına tekabül edecek. Yılın ilk yarısında bu başlattığımız desteklerin asil ve yedeklerini bitirmiş olacağız.''
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, bu yılın ikinci yarısında 100 bin işletmelik yeni bir kredi paketi daha açacaklarını belirterek, ''Bunda da 50 bin liralık kredi üst limiti olacak ve geçen seferki desteklerden yararlanmayan işletmeler bu destekten yararlanacaklar'' dedi.
    Yine bazı gazetelerde bu kredilerin yarısının hibe olacağına dair haberler olduğunu dile getiren Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, bu kredilerin yarısının hibe olmadığını, bu kredilerin faizinin yüzde 50'sinin veya yüzde 75'inin KOSGEB tarafından karşılanan krediler olduğunu kaydetti.
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, girişimcilik desteği adıyla bir başka programları daha olduğunu dile getirerek, şunları kaydetti: ''Girişimci eğitiminden geçen ve iş planı sunun ve kabul edilen girişimcilerimize 27 bin lira hibe desteği veriyoruz. Kadınsa pozitif ayrımcılık yapıyor, yüzde 10 daha fazlasını veriyoruz. Bunun 5 bin lirası fizibiliteler, 10 bin lirası ofisini kurmak, 12 bin lirası da ayda bin lira olmak üzere işletme giderleri için...
    Bu destekler girişimcinin işi için yaptığı harcamanın yüzde 60'ına denk gelen destekler. Hibe olarak verdiğimiz destek harcamanın yüzde 60'ına karşılık ediyor. Bir kısmını da kendisinin harcaması gerekiyor. Eğer girişimci 'benim krediye de ihtiyacım var, mal makine alacağım, finansmanım yetmiyor' diyorsa bu girişimciye 70 bin lira da faizsiz, 4 yıl vadeli iki yılı ödemesiz kredi veriyoruz. Bunlarla birlikte topladığınız zaman 100 bin lirayı buluyor.''
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOBİ Stratejisini hazırlarken, Türkiye'deki KOBİ'lerin zayıf yönlerini bertaraf edecek, güçlü yönlerini ise daha da güçlendirecek eylemler belirlediklerini belirterek, ''Biz bu planı hazırlarken, KOBİ'leri korunması gereken bir yapı olarak değil, ülkemizin küresel rekabet gücünü artıracak bir alan şeklinde kurguladık'' dedi.
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Dolmabahçe Başbakanlık Çalışma Ofisi'nde düzenlenen ''2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı'nın (KSEP)'' basın toplantısında yaptığı konuşmada, KOBİ'lerin tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de ekonomik ve sosyal kalkınmanın çok önemli bir unsuru olduğunu kaydetti.
    Türkiye'deki 3 milyondan fazla KOBİ'nin yüzde 96'ya yakın bir kısmının, 9 kişiden az istihdam sağlayan mikro ölçekli işletmeler olduğunu ifade eden Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, 10 ile 49 arasında çalışanı olan küçük ölçekli işletmelerin oranının ise sadece yüzde 3,7 olduğunu dile getirdi.
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, öncelikle KOSGEB Kanunu'nda çok önemli bir değişiklik yaptıklarını, hizmet ve ticaret sektöründeki KOBİ'lerin de desteklerden yararlanmalarını sağladıklarını vurgulayarak, KOBİ'lerin yüzde 82'sinin hizmet ve ticaret sektöründe çalıştığı düşünülürse bu adımın öneminin daha iyi anlaşılacağını belirtti.
     2002 yılında KOSGEB veritabanına kayıtlı işletme sayısının 4 bin iken, bu rakamın bugün 600 bine yaklaştığına işaret eden Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOSGEB'in, kendilerinden önceki 12 yılda KOBİ'lere 14,5 milyon lira destek sağladığını, son 8,5 yılda ise bu desteğin 327 milyon lira olduğunu anlattı.
     Ergün, ''Eskiden iflas etmesinler, batmasınlar, ayakta kalsınlar, nakit akışını sağlayabilsinler diye desteklenen KOBİ'lere, artık bağımsız denetim yaptırsınlar, borsaya açılsınlar, rekabet gücü kazansınlar, yenilikçi olsunlar, kurumsal kimlik oluştursunlar, proje odaklı çalışsınlar diye destek sağlıyoruz'' dedi.
     Bugüne kadar, 197 bine yakın işletme için 11,4 milyar lira kredi hacmi oluşturduklarını ifade eden Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Yeni Türk Ticaret Kanunu'na küçük işletmelerin alacaklarının zamanında ödenmesiyle ilgili çok önemli bir hüküm ilave ettiklerini anımsattı.
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOBİ Stratejisini hazırlarken, Türkiye'deki KOBİ'lerin zayıf yönlerini bertaraf edecek, güçlü yönlerini ise daha da güçlendirecek eylemler belirlediklerini ifade ederek, şunları söyledi: ''Biz bu planı hazırlarken, KOBİ'leri korunması gereken bir yapı olarak değil, ülkemizin küresel rekabet gücünü artıracak bir alan şeklinde kurguladık. KOBİ'lerin yeniliklere açık olmak, esneklik, değişimlere çabuk uyum sağlamak, kendi alanlarında uzmanlaşma gibi, günümüz ekonomisine son derece uygun özellikleri var. Bugün artık küçük olmak kesinlikle bir sorun değil, hatta çoğu zaman bir avantaj haline gelmiştir. Şunu unutmayalım ki üretimde amaç, maksimum büyüklüğe ulaşmak değil, optimum büyüklüğe ulaşmaktır.
     Ülkemizde KOBİ'lerin ölçek ekonomisinden yararlanamamak, işbirliği kültüründen uzak kalmak, marka, verimlilik ve teknoloji gibi alanlara yeterince yönelmemek gibi sorunları bulunuyor. Yine KOBİ'ler teminat sıkıntısı nedeniyle kredi temininde sorun yaşıyor, alternatif finansman kaynaklarından uzak kalıyorlar. KOBİ'lerin AB fonlarından ve proje odaklı desteklerden yararlanmaları için, proje hazırlama ve uygulama yeteneklerini de geliştirmemiz gerekiyor. 2011-2014 yıllarını kapsayan KOBİ Stratejimiz, bu sorunları aşma noktasında önemli bir fonksiyon icra edecektir.''
      KOBİ Stratejisinin, doğal olarak Türkiye Sanayi Strateji Belgesi'nde yer alan genel amaç ve hedeflerle uyum içinde olduğuna işaret eden Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOBİ Stratejisinin, Avrupa Birliği'nin Lizbon Stratejisi ve onun yerini alan Avrupa 2020 stratejisiyle de uyum içinde olduğunu kaydetti.
      Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Avrupa Küçük İşletmeler Yasası'nın ''önce küçük olanı düşün'' ilkesinin de bu strateji belgesiyle daha etkin bir şekilde hayata geçeceğine işaret ederek, Strateji Belgesi'nin nihai amacının, KOBİ'lerin üretim, yatırım miktarı ile katma değerini artırmak ve sürekli büyümelerini sağlamak olduğunu bildirdi.
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOBİ stratejisinin 5 stratejik alanda 16 hedef ve bu hedefler çerçevesinde uygulanacak eylem ve projelerden oluştuğuna işaret ederek, ''Birinci stratejik amacımız girişimciliğin geliştirilmesi ve desteklenmesi kapsamında 3 hedefimiz bulunuyor. Girişimcilik kültürünü tüm topluma yayarak girişimcilik ortamını gelişmiş ülkeler ile kıyaslanabilir düzeye çıkaracağız. Girişimcilerin kuracakları yeni işletmeler için iş yeri mekanı, ofis hizmetleri, eğitim ve danışmanlık gibi hizmetler sunacağız. Özel hedef gruplarının iş kurma sürecinde önlerine çıkan engelleri aşmaları ve yeni iş kurmaları için destekler sağlayacağız'' diye konuştu.
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, ikinci stratejik amaçları olan KOBİ'lerin yönetim becerilerini ve kurumsal yetkinliklerini geliştirme kapsamında 5 hedefleri olduğunu bildirdi.
    KOBİ'lerin yönetim, kurumsallaşma, pazarlama, verimlilik, kalite, markalaşma gibi konularda bilgiye erişimlerini kolaylaştıracak ve uluslararası pazarlara erişim becerilerini geliştireceklerini anlatan Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOBİ'lerde işbirliği kültürünü geliştirecek destekler sunacaklarını kaydetti.
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, nitelikli işgücü istihdamını destekleyecek ve işletme çalışanlarının niteliğini ve KOBİ'lerin ulusal ve uluslararası standartlara uyum yeteneklerini artıracaklarını dile getirdi.
    Üçüncü stratejik amaçları olan iş ve yatırım ortamını iyileştirme sürecinde KOBİ'leri gözetme kapsamında 2 hedefleri olduğunu bildiren Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, şunları kaydetti:''İş ve yatırım ortamını etkileyen düzenlemelerde ve kamu hizmetlerinin sunumunda KOBİ ihtiyaçlarına duyarlılığı artıracak, daha doğru politika üretmek için KOBİ istatistikleri üreteceğiz. Dördüncü stratejik hedefimiz olan KOBİ'lerin AR-GE ve yenilik kapasitesini geliştirme başlığında 3 hedefimiz var. KOBİ'lerin AR-GE, yenilik ve tasarım konusundaki farkındalıklarını artıracak eylemler uygulayacak, AR-GE ve yenilik projelerinin ticarileşmesine yönelik destek mekanizmaları oluşturacağız. KOBİ'ler ile büyük ölçekli işletmeler ve üniversiteler arasındaki işbirliğini artıracağız. Beşinci ve son stratejik amacımız olan KOBİ'lerin ve girişimcilerin finansmana erişimlerini kolaylaştırma kapsamında ise 3 hedefimiz var. KOBİ'lerin banka kredilerine erişimini artıracak, KOBİ'leri uluslararası kredi kriterleri konusunda bilinçlendirecek, girişim sermayesi, iş melekleri ve KOBİ borsası sistemlerini geliştireceğiz.''
     Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, planın uygulanmasıyla birlikte ortaya çıkacak olan önemli sonuçlardan bazılarını da şöyle sıraladı:''Planın uygulama döneminde girişimciliği, bilhassa teknoloji odaklı girişimciliği özendirici tedbirleri artıracağız. Yeni girişimcilerin iş kurma dönemindeki kararsızlıklarını ortadan kaldırmak üzere İş Geliştirme Merkezlerinde (İŞGEM) işyeri mekanı teminini de içeren başlangıç dönemi destekleri vereceğiz. İŞGEM'lerin sayısını artıracak ve İŞGEM'lerden daha fazla girişimcinin faydalanmalarını sağlayacağız.
     Girişimcilik Konseyi kurulacak. Bu konsey, ülkemizde girişimcilik kültürünün artmasına büyük katkı sağlayacaktır. KOBİ'lerin yönetim becerileri ve kurumsal yetkinliklerini geliştirmek üzere genel ve proje esaslı destekler vereceğiz. Meslek kuruluşlarının kendi hedef kitlesinde yer alan KOBİ'lerle ilgili spesifik sorunlara daha somut çözümler üretmesini sağlayacağız. KOBİ'ler arasında ortaklık ve işbirliği kültürü gelişecek, böylece kapasite ve rekabet gücü yüksek işletme sayımız artacaktır.''
     Strateji belgesi ile ''KOBİ'lerin Çevreye Olan Kirletici Etkilerinin Belirlenmesi ve Gerekli Tedbirlerin Alınmasına Yönelik KOSGEB Yol Haritasını'' oluşturacaklarını belirten Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, şirket kuruluş, tasfiye, iflas ve birleşme işlemlerini kolaylaştıracaklarını söyledi.
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, sanayinin gelişmesi açısından önem arz eden hizmet sektörlerindeki KOBİ'lerin ihtiyaçlarını belirleyecek ve buna uygun destekler sağlayacaklarını dile getirerek, sadece AR-GE projelerini değil, bu projeler sonucunda ortaya çıkan ürünün ticarileşmesine de destek vereceklerini kaydetti.
    Üniversite-sanayi işbirliği uygulama ve araştırma merkezlerini yaygınlaştıracaklarını da ifade eden Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, özellikle girişimcilerin finansman sorunlarını çözmek için risk sermayesi fonlarının sayısını artıracak, kredi garanti sistemini yaygınlaştıracak, iş melekleri sistemini geliştirecek ve KOBİ Borsası'nın etkinliğini çoğaltacaklarını anlattı.
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, işletme ömrünün Türkiye'de 4-5 yıl gibi, kısa süreli olduğuna işaret ederek, ''Çünkü bebek ölümleri çok, anne ölümleri çok. Üç ayda, 6 ayda ölen işletmeler var. Niye ölüyor? Çünkü bir girişimcilik eğitimi almadığı, iş planı, pazar araştırması yapmadığı için ölüyor. Bebek ölümü bunlar. Halbuki bunların sağlıklı bir şekilde doğmaları lazım'' dedi. 
    Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, bu strateji belgelerinin, orta vadeli hedeflerin nihai metinlerinden ziyade Türkiye'nin 2023 hedeflerinin başlangıç metinleri olarak okunması gerektiğini sözlerine ekledi.

GÜNCEL