Çorlu TSO´da "Problem Çözme ve Karar Verme Eğitimi" Gerçekleşti
Çorlu Ticaret ve Sanayi Odası'nın üyelerine yönelik olarak düzenlediği eğitimler kapsamında, Psikolog Besim Ogelman tarafından bilgilerin verildiği ‘'Problem Çözme ve Karar Verme Eğitimi'' gerçekleşti.
24 - 25 Şubat 2014 tarihleri arasında Çorlu TSO Meclis Toplantı Salonu'nda düzenlenen ve farklı meslek gruplarından bir çok kişinin teşriflerini sağladığı eğitim hakkında bilgiler veren Besim Ogelman, ‘' Problem çözme süreci, problem türlerine göre çözüm yolları, karar verme süreci ve temel kavramlar konularında katılımcılara detaylı bilgiler verdi.
Eğitimin ilk gününde ‘'Karar verme''nin önemini vurgulayan Ogelman, katılım sağlayan üyelerin hepsine tek tek ‘'En büyük eksiklik nedir''? sorusunu sordu. Karşılıklı istişare ile uzun süre üzerinde durulan konu hakkında katılımcılardan farklı fikirler ortaya çıktı. Daha sonra yöneticilerin nerelerde yanlışlık yaptığını ifade eden Besim Ogelman, bu yanlışlıkları belli konu başlıkları altında topladı. İyimserlik ve aşırı güven, bazı harcamalara aşırı hoşgörü gösterilmesi, Mevcudu koruma sapması, Sürü Psikolojisi, Fikir Birliği sapması, Aracıların karar üzerinde etkisi ve Önyargılar'ın en büyük yanlışlıkları doğurduğunu ifade eden Ogelman, bu konuları detaylandırarak katılımcılara geniş bilgiler sundu.
‘'ETKİLİ DİNLEMEK ÇOK ÖNEMLİ''
Yanlışların yapılmaması için katılımcılara nelerin yapılması gerektiğini söyleyen Ogelman; ‘'Öncelikle etkili dinlemek ve ne söylendiğini anlamak gerekir. Çok fonksiyonlu ve farklı disiplini olan bir ortamda bulunmak, Otoritelerin yerine otantik liderlerin varlığının olması, Dışarıdan uzmanlara danışmak ve tarafsız araştırmaların verilendirilmesi gerekiyor. Daha iyi kararlar almak, rasyonel yöntemleri ve sezgisel değerleri birlikte kullanmak yapılacak yanlışların önüne geçecektir'' dedi.
‘'KARARLAR ÜÇ'E AYRILIR''
Karar almanın iş hayatında ve özel hayatta ne kadar önemli olduğunun altını çizen Ogelman, insanın üç farklı karar mekanizmasına sahip olduğunu ve bunların ‘'Sıradan, İstisnai ve Yönetsel'' kararlar olduğunu belirtti. Ayrıca Ogelman, ‘'Stratejik kararlar, İşletmenin bütününü etkileyen, uzun dönemde (3-5 yıl) performansını belirleyen ve üst yönetimin inisiyatifinde olan kararlardır. Eylem (Operasyonel) Kararları ise Alt kademe yöneticilerin inisiyatifinde olan kısa dönememe ilişkin kararlardır. Örgütte girdilerin etkin olarak çıktılara dönüşmesini sağlayan kararlardır'' açıklamalarında bulundu.
‘'KARARLAR ZAMANINDA VERİLMELİDİR''
İyi bir kararın ölçütlerini açıklayan Ogelman, "Karar, yöneticinin yargılarına göre iyi olmalıdır. Astlarca iyi olarak değerlendirilmelidir. Etkilediği ya da uygulayacak olan kimseler arasında mümkün olduğunca kabul görmelidir. Yöneticinin çevresindeki diğer kişiler de bu kararı iyi bulmalıdır"dedi.
‘'YÖNETİCİLER, BİRBİRİNE YAKIN ÇÖZÜMLER BULMALIDIR''
Diğer taraftan kararsızlığın nedenlerini açıklayan Ogelman, Bilgi ve veri yetersizliği, amacın ya da karar durumunun net tanımlanmamış olması, alternatiflerin yetersiz ya da tatmin edicilikten uzak olması, seçim kriterlerinin belirsizliği, Çözüm alternatiflerinin birbirine yakın olması, yöneticinin karar verme yetkisinin olmaması, olumsuz sonuç vermesi durumunda zararın büyüklüğü yöneticinin riske girmek istememesi, yöneticinin kişilik itibariyle kararsız bir kişi olması, Yöneticinin olaydan uzaklığı sonucu önceliği başka işlere taşıması, kişisel hedefler ile işin birbirine uyumsuzluğu, alternatiflerin sonuçlarının birbirine eşit görünmesi kararın, inanç ve değerlerle çatışan bir uygulamayı zorunlu kılmasıdır'' diyerek sözlerine son verdi.