ÇORLU TİCARET VE SANAYİ ODASI

EN DE

TOBB´dan Evini Yenile Türkiye

1 Eylül 2009
TOBB'dan Evini Yenile Türkiye

Yapı malzemeleri sektörü, Halk Bankası ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile güçlerini bir araya getirerek, ''Evini Yenile Türkiye'' kampanyası düzenledi.

Kampanyaya ilişkin olarak düzenlenen basın toplantısında verilen bilgiye göre, kampanya kapsamında, 100 bin tüketiciye, Halkbank tarafından yüzde 0,33'ten başlayan faiz oranları ile kredi verilmesi ve yapı sektörüne 1 milyar liranın üzerinde iş hacmi yaratılması hedefleniyor.

Yapı malzemeleri sektörünün tüm dernekleri, önde gelen 83 firma ve 13 binden fazla bayinin katıldığı ''Evini Yenile Türkiye'' kampanyasıyla, tüketicilerin ev yenileme ihtiyaçları için ''cazip'' imkanlar yaratılması hedefleniyor.

Kampanya ile ayrıca yapı malzemeleri sektöründe talebin canlandırılması, istihdamın artırılması, ülke ekonomisine katkı sağlanması da amaçlanıyor.

Halkbank, kampanya kapsamında 12 ay vadede yüzde 0,33, 13-24 ay vadede yüzde 0,80 ve 25-36 ay vadede yüzde 0,95 faiz oranları ile tüketicilere ev yenilemede kullanacakları 2 bin liranın üzerindeki yapı malzemeleri işçilik harcamaları için finansmanı, 2 ay geri ödemesiz olarak sağlayacak.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, yarın başlayacak ''Evini Yenile Türkiye'' kampanyasında duble kazan-kazan durumu söz konusu olduğunu belirterek, ''Bir tarafta banka, bir tarafta üretici, reel sektör, bir tarafta tüccar-bayi, bir tarafta da vatandaş var. Dördünün de kazanacağı bir kampanyaya adım atıyoruz. Dördünün de kazanacağı bir kampanyaya adım atıyoruz'' dedi.

Yapı malzemeleri sektörü, Halkbank ve TOBB'un güçlerini bir araya getirerek başlattıkları ''Evini Yenile Türkiye'' kampanyasının tanıtımı amacıyla düzenlenen basın toplantısında konuşan Hisarcıklıoğlu, ''Kriz Varsa Çare de Var'' kampanyasının ardından şimdi yeni bir kampanya yaptıklarını söyledi.

Uyuşmazlık çözümünde en ideal çözümün kazan-kazan yöntemi olduğunu, bu yöntemin ''pastadan dilim çalmak yerine pastayı büyütelim'' yaklaşımı taşıdığını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, ''Zira burada bir duble kazan kazan durumu söz konusu. Bir tarafta banka, bir tarafta üretici, reel sektör, bir tarafta tüccar-bayi, bir tarafta da vatandaş var. Dördünün de kazanacağı bir kampanyaya adım atıyoruz. Bu işin dört kazananı var. Türkiye'nin ihtiyaç duyduğu ahengi de bu kampanyada hayata geçiriyoruz'' diye konuştu.

Hisarcıklıoğlu, 2009'un ilk çeyreğinde yüzde 13,8 küçülme yaşayan Türkiye'de inşaat sektöründeki küçülmenin yüzde 18,9 olarak gerçekleştiğini anımsatarak, yapı malzemeleri sektörünün vergi indirimlerinden ve teşviklerden de faydalanamadığını belirtti.

TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, ''Oysa Türkiye'nin en büyük sorununun bugün işsizlik olduğu hatırlanırsa, sektörün önemi daha da iyi anlaşılır. Bu öncü sektörümüzün daha fazla desteklenmeye ihtiyacı vardır'' dedi.

Eylül, ekim ve kasım aylarını kapsayan ''Evini yenile Türkiye'' kampanyasının, hem sektöre ihtiyaç duyduğu desteği sağlarken hem de tüketiciye çok cazip fırsatlar sunacağını ifade eden Hisarcıklıoğlu, 3 aylık süreçte kampanyaya 100 bin tüketici başvurusu beklediklerini, ortalama bir evin tadilatını 10 bin liradan hesapladıklarında 1 milyar liralık iş hacmi hedeflediklerini bildirdi.

Hisarcıklıoğlu, kampanya kapsamında faizlerin 0,33'ten başladığına dikkati çekerek, ''0,33, benim ömrümde, iş hayatımdaki gördüğüm en düşük faiz oranı'' dedi.

Kredinin 2 ay ödemesiz olacağını da belirten Hisarcıklıoğlu, böylece ramazan ve okul kayıtları döneminin kredi geri ödemesi yapılmadan geçirilmesini de sağlayacaklarını ifade etti.

''BU PROJEYİ BİR SİNERJİ POLİTİKASI OLARAK GÖRÜYORUZ''

TOBB olarak bu projeyi bir sinerji politikası olarak gördüklerini söyleyen Hisarcıklıoğlu, ''Darısı diğer sektörlerimizin başına. Bu platform, Türkiye'nin yüzünü güldürecek bir koalisyon'' şeklinde konuştu.

Geçtiğimiz yıllarda gayrimenkul sektöründe yaşanan arz patlaması ve konutlara bir yatırım aracı olarak gösterilen yoğun ilgi nedeniyle ilginç bir durumla karşı karşıya kaldıklarına da vurgu yapan Hisarcıklıoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:

''Tüm parasını yeni alacağı eve kanalize eden eşler, birbirine 'bak ev alıyoruz ama sen de anlayışlı ol, başka masraf çıkmasın' dedi. Ev sahibi ile kiracı, evin tadilatını kim yaptıracak tartışmalarına girdi. Hal böyle olunca da bu evler üvey evlat muamelesi gördü. Yeni ev alamayan pek çok vatandaş da vergi indirimlerinden faydalanarak ya beyaz eşya aldı ya da mobilyalarını yeniledi. Evlerin mutfakları, banyoları, pencereleri, boyası unutulmak, ihmal edilmek zorunda kaldı. Bugün başlattığımız kampanya kapsamında Halkbank'ın vereceği ihtiyaç kredisini 'evde yaşam kalitesini artırma' kredisi olarak görüyorum. Başka bir ifade ile evde huzur kredisi... İnsanın eve yaptığı yatırım aslında huzuruna yaptığı yatırımdır. Araştırmalar gösteriyor ki, özellikle şehirlerde insanların evleri onların huzur kaleleri, hayatın keşmekeşinden sıyrıldıkları bir limandır.''

''15 MİLYON KONUT İÇİN YENİLEME FIRSATI GELDİ''

Şimdi Türkiye'deki 15 milyon konut için yenileme fırsatı geldiğini söyleyen Hisarcıklıoğlu, ''28 ülkede 14 bin kişiyle yapılan bir araştırmaya göre, insanların yaklaşık yüzde 40'ı mutfağı evin en önemli bölümü olarak görüyor. İnsanların yüzde 57'si ise bugün imkanları olsa yeni bir mutfak istediklerini belirtiyor. Kadınların yüzde 76'sı, erkeklerin ise yüzde 61'i mutfakta vakit geçirmenin onları mutlu ettiğini ve streslerini aldığını söylüyor'' dedi.

Rifat Hisarcıklıoğlu, ayrıca bu çalışmanın oluşturacağı hareketliliğin yeni istihdam olanakları sağlayacağını vurguladı.

Toplam kredi bedelinin yüzde 50'sini aşmayacak şekilde işçilik, ustalık, hizmet bedeli gibi masrafların banka tarafından kredi kapsamında değerlendirileceğini belirten Hisarcıklıoğlu, bu hizmetler faturalandırılacağı için de kayıt altına gireceğini, kampanyanın kayıt dışılığın önlenmesinde de rol oynayacağını kaydetti.

Hisarcıklıoğlu, bugün inşaat sektörü ile yaptıkları kampanyanın benzerlerini başka sektörlerle yapmak için çalışmalarının sürdüğünü, evini yenile kampanyasının gazete, televizyon ve açık hava reklamlarıyla bu haftadan itibaren başlayacağını söyledi.

Konuşmasının ardından basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Hisarcıklıoğlu, ''Başka sektörlerle ilgili çalışmalarımız devam ediyor. İnşallah bunu da çok yakın zamanda kamuoyuyla paylaşacağız'' dedi.

Bir gazetecinin ''Türkiye'de özel finans kurumları diye bir kategori var. Bundan sonraki kampanyalarda bu kurumlarla görüşmeler olur mu?'' şeklindeki sorusunu da Hisarcıklıoğlu, şöyle yanıtladı:

''Ben bütün bankaların da başkanıyım, aynı eşit mesafedeyim. Bu yarışta Halk Bankamız ön plana geçti. İnşallah, diğer sektörlerde yapacağımız çalışmalarda diğer bankalarımız, finans kurumlarımız da ortaya çıkacaklar. Türkiye Finans'la, Boydak'la kampanya çerçevesinde görüşüyoruz. Finans kurumlarımızın da ön plana gelmesini istiyoruz. Herkese aynı yakınlıkta, uzaklıktayız. Hepsi benim üyem. Hiçbirinin arasında ayrım gözetmem mümkün değil. Bu yarışta Halkbank öne çıktı. Belki bir sonrakinde Türkiye Finans veya Albaraka Türk ön plana çıkar'' şeklinde yanıtladı.

''FAİZ ORANI YÜZDE 7,56'YA GELİYOR''

Halkbank Genel Müdürü Hüseyin Aydın da nerede bir üretim varsa, Halkbank'ın orada var olduğunu ve var olmaya devam edeceğini belirterek, ''Kampanyanın başarılı olması için elimizden gelen her türlü gayreti göstereceğiz. Yaklaşık 700 şubemizde çok ciddi anlamda bu işin pazarlamasını yapacağız'' dedi.

Yüzde 0,33 ile yüzde 0,95 arasındaki faiz oranlarının son derece cazip olduğunu, 36 ay vadeye kadar bu krediyi kullandıracaklarını ifade eden Aydın, eylülde başlayacakları kampanyanın kasım ayı itibariyle sona ereceğini, talep bulmaları durumunda yeni kampanyalar yapabileceklerini veya bu kampanyayı uzatabileceklerini bildirdi.

Aydın, ''700'e yakın şubemizle Halk Bankası bütün gayretini gösterecektir. Projeye finansman ortaklığı yapmaktan büyük mutluluk duyuyoruz'' dedi.

Masraflarla birlikte faiz oranlarının ne kadar olduğuna ilişkin bir soruya karşılık Aydın, burada masraf almadıklarını, tanıtım broşürlerinde görüldüğü gibi masraflı ve masrafsız iki tür komisyonları bulunduğunu ifade ederek, ''Komisyonsuz yüzde 0,33, komisyonlu yüzde 0,63... Faiz oranı 7,56'ya geliyor. Bunun ne kadar cazip olduğunu herkes anlıyor'' dedi.

Bu kredinin istismar edilip edilmeyeceğine ilişkin soruyu da Aydın, ''Burada istismar olur mu? Olmaz. Bankanın para aktarımı ile fatura arasında bir korelasyon var. Burada istismar olması söz konusu değil'' dedi.

Türkiye'de finans sektörünün önemli oyuncularından biri olduklarını ve farkları bulunduğunu söyleyen Aydın, krizin başladığı dönemde Türk bankacılık sektörünün reel sektöre kullandırdığı kredi miktarında azalma varken, Halk Bankasının kredileri artan bankalardan biri olduğunu, sektörün en çok daraldığı bir noktada kredilerinde yüzde 11'lik yaşandığını vurguladı.